Pages

«Εικαστικό αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη»

Στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων, στη Δημοτική Καπναποθήκη Καβάλας
Ο σπουδαίος μας ποιητής, ο πρώτος Έλληνας που τιμήθηκε με βραβείο Νόμπελ, ο Γιώργος Σεφέρης (1900 - 1971), τιμάται με ένα εικαστικό αφιέρωμα, το οποίο παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων, και εγκαινιάζεται στο ισόγειο της Δημοτικής Καπναποθήκης Καβάλας, σήμερα, Τρίτη 2 Αυγούστου, στις 8 το βράδυ.
Το εικαστικό αφιέρωμα, που θα διαρκέσει έως την Κυριακή 28 Αυγούστου - με ελεύθερη είσοδο -, περιλαμβάνει τις εκθέσεις:

Το αφιέρωμα ξεκινάει, σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ), με μια έκθεση φωτογραφιών του ίδιου του ποιητή, αποτελώντας αδιάψευστη μαρτυρία της έγνοιας, με την οποία ο Σεφέρης περιέβαλλε κάθε του δραστηριότητα. Ο διευθυντής του ΜΙΕΤ, Διονύσης Καψάλης, αναφέρει στον κατάλογο αυτής της έκθεσης: «Η ανάγκη του Σεφέρη να δει τα πράγματα καθαρά - τους τόπους, τα περιστατικά και τους ανθρώπους που σημάδεψαν το ταξίδι της ζωής του - είναι, ίσως, η κύρια διαπλαστική δύναμη πίσω από το έργο του Σεφέρη, ομοούσια με την επιθυμία του να “μιλήσει απλά”, όπως την είχε εκφράσει σ’ ένα του ποίημα, γραμμένο το 1942, εν καιρώ πολέμου. Και το πόσο “σωστά κανονισμένη” ήταν συχνά η φωτογραφική μηχανή του Σεφέρη, ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει στην παρούσα έκθεση, μικρό, αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της γόνιμης και μακροχρόνιας ενασχόλησης του ποιητή με την τέχνη της φωτογραφίας».

Στην έκθεση «Με τον τρόπο του Γ. Σ.», η οποία παρουσιάζεται από την αίθουσα τέχνης Ιανός, υπό τη καλλιτεχνική διεύθυνση της Μικρής Άρκτου και σε επιμέλεια της Ίριδος Κρητικού, τοπία της ζωής και της έμπνευσης, απόπειρες προσωπογραφίας - πορτρέτου του ιδίου, σκηνές από την Ελλάδα των δύο μεγάλων πολέμων και της ταραχώδους πολιτικής και κοινωνικής καθημερινότητας που τους ακολούθησε, έμπνευση από συγκεκριμένα ποιήματα και εικονογραφήσεις στίχων, αλλά και αξιόλογες συνεργασίες του καλλιτέχνη, προβάλλουν ένα ικανό πλέγμα εικόνων, το οποίο «σκιαγραφεί» την προσωπικότητα του σημαντικού Έλληνα ποιητή.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Νεκτάριος Αποσπόρης, Σίσσυ Βαμβακά, Ανδρέας Γεωργιάδης, Σάββας Γεωργιάδης, Δημήτρης Γιαννέλος, Δικαία Δεσποτάκη, Κωνσταντίνος Έσσλιν, Λένα Ζευγαρίδου, Ανδρέας Μαράτος, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Στέλλα Μελετοπούλου, Τίμος Μπατινάκης, Παναγιώτης Μπελντέκος, Άννα Μπίλη, Μάρκος Μπλάτσιος, Γεωργία Μπλιάτσου, Γεύσω Παπαδάκη, Μαίρη Παππά, Μαρία Πάστρα, Στέλιος Πετρουλάκης, Άντζελα Πετροχείλου, Νίκη Πρόκου, Γιώργος Σαλταφέρος, Βασίλης Σούλης, Πηγή Σπυράτου, Μαρίνα Στελλάτου, Γιώργος Ταξίδης, Ελευθερία Τσέικο, Κατερίνα Τσεμπελή, Βιργινία Φιλιππούση, Στεφανία Χαρσούλα, Αθηνά Χατζή, Αριστείδης Χρυσανθόπουλος.

Σε συνεργασία με την Γκαλερί Ζουμπουλάκη, το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων φιλοξενεί την έκθεση «Τα ζωγραφικά σχόλια του Γιάννη Μόραλη για την εικονογράφηση της έκδοσης “Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη”, Ίκαρος, 1965».
Ο ίδιος ο Σεφέρης είχε πει για τα συγκεκριμένα έργα: «Σπάνια μου πέτυχαν τα ζευγαρώματα των τεχνών. Ήταν πάντα για μένα κάτι σαν δυο άλογα ζεμένα στο ίδιο αμάξι, που, ξαφνικά, τραβούν προς αντίθετες κατευθύνσεις. Έτσι, άκουσα με πολύ δισταγμό την ιδέα του Ίκαρου να ζητήσει από τον Γιάννη Μόραλη να εικονογραφήσει τα ποιήματά μου.

Ωστόσο, όταν, ύστερα από αρκετούς μήνες, ο Μόραλης μου έδειξε τις ζωγραφιές του, κατάλαβα πως μπορεί κάποτε να μην υπάρχει διόλου αμάξι, παρά μόνο δυο ελεύθερα άλογα καλπάζοντας ανεξάρτητα σ’ ένα πράσινο λιβάδι.(…)
Έτυχε να με ρωτήσουν αν αυτές οι εικόνες είναι η σωστή ζωγραφική ερμηνεία των ποιημάτων μου. Ο επαρκής παρατηρητής εύκολα βλέπει πως δεν υπάρχει περιεχόμενο σ’ ένα τέτοιο ερώτημα. Η ερμηνεία κάθε έργου είναι ερμηνεία του εαυτού μας, όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το διαβάζει, το βλέπει ή το ακούει…».

Πληροφορίες

Δημοτική Καπναποθήκη Καβάλας - Καβάλα. Πληροφορίες: στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας: 2510 220876 - 7 (ώρες γραφείου). Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα - Παρασκευή: 10:00 - 14:00, Τετάρτη έως και Παρασκευή, η έκθεση θα λειτουργεί επιπλέον και τις απογευματινές ώρες 19.00 - 21.30.

Press

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου