Pages

Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος: Τάλως - Απεικονίσεις του Τεχνητού Ανθρώπου

Το ζήτημα του Τεχνητού Ανθρώπου απαντάται με επιμονή σε ολόκληρο το σώμα της ιστορίας των τεχνών κι απασχολεί την τέχνη και την ακαδημαϊκή πορεία του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου. Τα εγκαίνια της έκθεσης 1η Αυγούστου στις 8 το βράδυ στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Έναν ξεχωριστό διάλογο με τα μνημειακά αγάλματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας επιχειρεί ο Kωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος στην περιοδική έκθεση που φιλοξενεί το καφέ - εστιατόριο του πιο ιστορικού μουσείου της πόλης. Στην έκθεση, (τα εγκαίνια την 1η Αυγούστου στις 8 το βράδυ) ο σύγχρονος έλληνας δημιουργός εικονοποιεί τον «Τάλω», το πρώτο τεχνητό δημιούργημα της αρχαιότητας κατ' εικόνα και καθ’ ομοίωση του ανθρώπου. Αποδίδει έτσι μνημειακή διάσταση στην αναπαράσταση του τεχνητού ανθρώπου, τοποθετώντας τον ανάμεσα στους θεούς και τους ήρωες του κλασικού δυτικού πολιτισμού, όπως αυτοί εμφανίζονται στις αίθουσες του πρώτου μουσείου της χώρας.
Το ζήτημα του Τεχνητού Ανθρώπου απαντάται με επιμονή σε ολόκληρο το σώμα της ιστορίας των τεχνών κι απασχολεί την τέχνη (το portfolio εδώ) και την ακαδημαϊκή πορεία του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου. Ο Τάλως, σε αντίθεση με άλλες μυθικές μορφές, δε γεννήθηκε, αλλά φτιάχτηκε είτε από τον ίδιο το Δία, ή σύμφωνα με παραλλαγές του μύθου, κατ’ εντολή του Δία από τον πολυτεχνίτη Δαίδαλο ή τον Ήφαιστο, θεό της φωτιάς και του σιδήρου. Αρχετυπική μορφή του πρώτου ρομπότ στην ιστορία, ο χάλκινος ήρωας, Τάλως, συμβολίζει την τεχνολογική εξέλιξη στον τομέα της μεταλλουργίας στα προϊστορικά-μινωικά χρόνια, με έναν χάλκινο υπερήρωα να προστατεύει τους θεσμούς και το κοινό καλό. Από τον Τάλω ως τα σύγχρονα ανθρωπόμορφα ρομπότ, έχουν καταγραφεί στη μυθολογία του φανταστικού άπειρες προσπάθειες του ανθρώπου να δημιουργήσει την απόλυτη μηχανή. Αυτή η σαγήνη του δημιουργήματος, που μεταβάλλει τον άνθρωπο σε δημιουργό, αποτυπώθηκε στην κλασική λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τα ψηφιακά παιχνίδια και τη σύγχρονη λαϊκή (pop) κουλτούρα. Στο εικαστικό του αφήγημα για την ζεύξη ανθρώπου - μηχανής, ο καλλιτέχνης αποδίδει ένα σύνολο έργων φτιαγμένων με σινική μελάνη σε χαρτί.

Το γεγονός πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 150 χρόνων από την θεμελίωση του Μουσείου. Με την αφορμή της ριζικής μεταμόρφωσης του κήπου στο αίθριο και τον εμπλουτισμό του με 700 νέα φυτά, ο καλλιτέχνης «μεταφέρει» τον κήπο μέσα στο χώρο της έκθεσης, σε μία αυτόνομη ενότητα 16 έργων, φιλοτεχνημένα με μελάνι, αυγοτέμπερα και φύλλο χρυσού σε ξύλο.

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος (γεννημένος το 1975) ανήκει στη νέα γενιά δημιουργών που χρησιμοποιεί με την ίδια ευχέρεια τις παραδοσιακές τεχνικές και τα ψηφιακά μέσα. Κάνει ζωγραφική, σχέδιο, χαρακτική, κόμικς, συμμετέχοντας στην ομάδα White Island Works. Γνωστός από τη θητεία του ως εικονογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά (Athens Review of Books, Καθημερινή, Ελευθεροτυπία, Το Βήμα) ασχολείται ερευνητικά ως υποψήφιος Διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με θέμα "We are all cyborgs: Η νέα αναπαράσταση του Τεχνητού Ανθρώπου στο Deus Ex". Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

«Τάλως – Απεικονίσεις του Τεχνητού Ανθρώπου», 1-31/8 στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, 8 π.μ. - 8 μ.μ.



Press

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου