Pages

Έκθεση «Invitation to dinner. What?» του Δημήτρη Χρηστίδη, στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα

Στο πλαίσιο των συνεργασιών με σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς, η Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα στο Ψυχικό (Ι. Κοκκώνη 15) παρουσιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Δημήτρη Χρηστίδη, «Invitation to dinner. What?».
Σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελίζας Γερολυμάτου, η έκθεση οργανώνεται από τον «Οργανισμό Κοινωνικής Αλληλεγγύης - Προστασίας Πολιτισμού και Αθλητισμού» του δήμου Φιλοθέης -  Ψυχικού (ΟΚΑΠΑ) και θα διαρκέσει έως τις 8 Δεκεμβρίου.
Στην έκθεση αυτή, ο Δημήτρης Χρηστίδης συγκεντρώνει πάνω από είκοσι έργα της τελευταίας εικοσαετίας, αναδεικνύοντας τις εικονογραφικές και θεματικές σταθερές που διατρέχουν τη μυθολογία του. Δεν είναι αναδρομική έκθεση, αλλά, μάλλον, μια επανασύνθεση, σε μεγάλη και πολυεπίπεδη κλίμακα, των επιμέρους έργων, τα οποία ο καλλιτέχνης επανεπισκέπτεται, αναδιατάσσει, αντιπαραβάλλει, αναθεωρεί. Το κάθε έργο διατηρεί την αυτονομία του, αλλά στη συνέκθεσή του με τα υπόλοιπα, γίνεται στοιχείο μιας δομής, περιπέτεια μιας ιστορίας.
Θεματικός πυρήνας των έργων είναι το φαγητό και οι σχέσεις αναπαράστασης, υλικότητας, εξουσίας και σεξουαλικότητας που αρθρώνονται γύρω του. Αφηγηματικό πρόσχημα είναι οι όψεις ενός δείπνου. Εκτυλίσσεται, θα έλεγε κανείς, σε μια έπαυλη, όπου οι έκλυτοι τελεστές του, από τους μαγείρους και τους βοηθούς στην κουζίνα, έως τους οικοδεσπότες και τους συνδαιτυμόνες, χορογραφούν την παρεκτροπή τους στο ημίφως, παρασκευάζουν και καταναλώνουν την τροφή με όλο τους το σώμα.

Τα έργα διακρίνονται με βάση δύο άξονες. Από τη μία, ως προς την τοπολογία της σεξουαλικότητας, ανάλογα, δηλαδή, με τους χώρους, στους οποίους εκτυλίσσεται η δράση: στο ένα άκρο, ο χώρος της παρασκευής της τροφής, ένας χώρος οργανωμένης και μεθοδικής ερωτικής συνεύρεσης, η οποία, με τις στάσεις και τις σχέσεις των σωμάτων, επιβεβαιώνει και οριοθετεί τους μηχανισμούς εξουσίας και ιεραρχίας μεταξύ των τεχνικών της κουζίνας∙ στο άλλο άκρο, ένας χώρος συμποσίου και κατανάλωσης της τροφής, στον οποίο η ελεύθερη ερωτική απεύθυνση υπερβαίνει και καταργεί τις ιεραρχίες, καθώς κορυφώνεται από έργο σε έργο.
Ωστόσο, οι δύο αυτοί τόποι δεν είναι ισότιμοι. Η έκλυση του δείπνου γίνεται δυνατή, επειδή υπάρχει η οπερετική πειθάρχηση της κουζίνας: ενώ η σεξουαλικότητα των συνδαιτυμόνων είναι αποτύπωμα της έκστασής τους, η σεξουαλικότητα των τεχνικών της μαγειρικής είναι μέρος των καθηκόντων τους.
Από την άποψη αυτή, τα κτήρια δεν είναι απλώς μάσκες που φορούν οι απόκοσμοι καλεσμένοι: τα δόντια και τα μάτια, που διακρίνονται πίσω από τις πόρτες και τα παράθυρα, είναι το ανθρώπινο στοιχείο που έχει επιβιώσει, ενώ το πρόσωπο έχει πλέον αντικατασταθεί από ένα κτήριο, μια δομή, από μια αρχιτεκτονική, από το συστηματικότερο και αποτελεσματικότερο, δηλαδή, αποτύπωμα της κυριαρχίας.
Ο δεύτερος άξονας είναι σκηνικός. Οι συνδαιτυμόνες απεικονίζονται παραταγμένοι κατά μέτωπο, από τη μέση και πάνω, σαν ο θεατής να τους παρακολουθεί στη διάρκεια του δείπνου τους. 
Καθώς ο θεατής βυθίζεται στην παράδοξη εικονογραφία του Απόκοσμου Δείπνου, αντιλαμβάνεται πως η αναφώνηση «what» δεν ήταν απλώς η έκφραση έκπληξης μπροστά σε μια αναπάντεχη παρεκτροπή. Ήταν, εξίσου, η απόγνωση μπροστά σε κάτι που δεν είναι δυνατόν κανείς να διαχειριστεί. Καθώς τα περιγράμματα της τροφής θολώνουν και το οργιώδες συμπόσιο κορυφώνεται, διαφαίνεται πως η κατάληξη είναι πάντα μία: η απώλεια. Και εκείνος που ψιθυρίζει στο αυτί του μάγειρα, ο μόνος, εντέλει, οικοδεσπότης, είναι εκείνος που διαχειρίζεται την αιωνιότητα.

Πληροφορίες
Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα: Ι. Κοκκώνη 15 - Ψυχικό, τηλ:. 210 6717097. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10.00 - 18.00, Τετάρτη: 13.00 - 20.00.


Press

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου