Pages

«Το μοναστήρι της Πάρμας» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Το κόσμημα της γραφής του Σταντάλ (1783-1842), «Το μοναστήρι της Πάρμας», που φέρεται να γράφτηκε μέσα σε μόλις 52 ημέρες, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, σε  μετάφραση Δημήτρη Στεφανάκη.
Θεωρείται πρώιμο  δείγμα  ρεαλιστικής γραφής -είδος που βρισκόταν σε αντίθεση με το ρομαντικό ύφος που ήταν δημοφιλές την εποχή του Σταντάλ. Γνωρίζοντάς το, ο συγγραφέας αφιέρωνε τα έργα στους λίγους αλλά εκλεκτούς που τα καταλάβαιναν –«To the happy few».
Δημιούργημα ενός μεγάλου της γραφής,  που απόλαυσε τη ζωή του -δεν είναι τυχαίο ότι το επιτύμβιο επίγραμμα του Σταντάλ, που ο ίδιος φρόντισε να συνθέσει, γράφει: «Έγραψα, ερωτεύτηκα, έζησα-,  το μυθιστόρημα δε θα μπορούσε παρά  να είναι μεστό νοημάτων και να αντανακλά πηγαία τη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της.
Ρομαντικά πάθη, η τόλμη της αδάμαστης νεότητας, η δύναμη των αισθημάτων, όνειρα δόξας, συνομωσίες, ήθη της εποχής,  ίντριγκες, παιχνίδια εξουσίας, μηχανορραφίες της Αυλής και πολιτική πλέκουν το αφήγημα, ενώ στο επίκεντρο στέκει πάντα η ανθρώπινη φύση με τα προτερήματα, τα ελαττώματά της και τις ηθικές διαστάσεις των πράξεων.
Πρωταγωνιστές της ιστορίας ο -γεμάτος αντιθέσεις-  νεαρός ευγενής Φαμπρίτσιο ντελ Ντόγκο, η μοιραία  θεία του κόμησσα Σανσεβερίνα  –οι δυο τους δεμένοι με έρωτα ανομολόγητο, διάχυτο σε όλη την αφήγηση, ο δισυπόστατος κόμης Μόσκα και η  αθώα και θρησκόληπτη  Κλέλια ντελ Κόντι –που συνδέεται ερωτικά με τον Φαμπρίτσιο. Όλα περιτριγυρίζονται από ιταλικά τοπία, και η  ιστορία ξεκινά το 1796,  με τα σύνορα να είναι ρευστά, καθώς ο  Ναπολέων  κατακτά την Ευρώπη -σημειώνεται ότι το μυθιστόρημα γράφτηκε το 1838, ενώ ο ίδιος ο Σταντάλ, το 1800, είχε  καταταχτεί στον ναπολεόντειο στρατό, και είχε λάβει μέρος σε εκστρατείες.
Μέσα από τους ήρωές του, ο συγγραφέας σκιαγραφεί  απόψεις και κρίσεις του, αποτυπώνει μια ολόκληρη εποχή, άλλοτε γελά και –μόνιμα σχεδόν- συνδιαλέγεται με ερωτήματα αιώνια.

 «Το μοναστήρι της Πάρμας» –καθηλωτικό μέσα από την έντεχνη απλότητά του και υπόγεια δυναμικό- είναι, εν τέλει, μια περιγραφή της μεγαλειώδους τραγικότητας του ανθρώπου όπως αυτή καταγράφεται μέσα από την αέναη πάλη του για ζωή, μέσα από τη μάχη του με τον θάνατο, τον Θεό και τον ίδιο του τον εαυτό. Η  μεγαλοφυής  απόδοσης αυτής της περιγραφής από την  πένα του  Σταντάλ, διαπερνά αιώνες, γρατζουνά εκκωφαντικά τις σελίδες του χρόνου.

Press

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου